Sunday, June 24, 2007

Niclas Fasth visade att han är en av världens bästa golfspelare


Det börjar bli dags att lära sig lite nya namn när det gäller svenska golfspelare. Jag har varit lite dålig på att ha koll på dessa, har mest försökt följa vad som händer med Sörenstam. Men det finns elit på herrsidan också.

Niclas Fasth är namnet på en göteborgare, som jag som sportintresserad borde känt till tidigare också. Men nu vet jag i alla fall att han är en av världens bästa golfspelare just nu.

Dagens Nyheter:
En 35-årig göteborgare är en av världens bästa golfspelare just nu. Det visade Niclas Fasth med all önskvärd tydlighet när han på söndagen vann Europatourtävlingen i München.


När jag kollar runt lite och googlar märker jag att jag verkligen inte haft koll på svenska golfeliten på senare tid: för Niclas Fasth har tillhört toppen ett bra tag.

Wikipedia:
Niclas Fasth, född 29 april 1972 i Göteborg är en svensk golfspelare.

Som amatör vann Fasth en individuell tävling och tre lagtävlingar. Han blev professionell 1993 och samma år vann han tre tävlingar på Challenge Tour. 1996 förlorade Fasth sitt kort på PGA European Tour på grund av för lite inspelade pengar men återtog det snabbt 1997. Samma år kvalificerade han sig för spel på den amerikanska PGA-touren, men spelade samtidigt på Europatouren och klarade inte av uppgiften. Han fick återgå till spel på Challengetouren 1999.

Han tog beslutet att koncentrera sig på Europatouren vilket har resulterat i sex segrar och bra placeringar i övrigt. 2001 kom han tvåa efter David Duval i The Open Championship. Det var första gången han spelade i en major och framgången innebar en plats i Europas Ryder Cup-lag 2002.

Fasth har under sin karriär spelat in över 44 miljoner kronor.



Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: